2012. július 20., péntek

Az olasz létige

LENNI: ESSERE
én vagyok: io sono
te vagy: tu sei
ő van: lui/lei é
mi vagyunk: noi siamo
ti vagytok: voi siete
ők vannak: loro sono

A személyes névmást nem kötelező használni, csak hangsúlyozásnál teszik ki, E/3. személyben viszont mindig kötelező.

(Én) Vanessza vagyok.
(Io) Sono Vanessa.

(Te) Lana vagy.
(Tu) Sei Lana.

Ő Rafael.
Lui é Raffaelle.

Ő Annabella.
Lei é Annabella.

(Mi) Rómaiak vagyunk.
(Noi) Siamo di Roma.

(Ti) Párizsiak vagytok.
(Voi) Siete di Paris.

Ők nápolyiak.
Loro sono di Napoli.

Az, azok...


az: esso, essa
azok: essi, esse

A személyes névmás tárgyi esete


engem: mi
téged: ti
őt, azt: lo, la
önt: La
minket: ci
titeket: vi
őket, azokat: li, le
önöket: Li, Le

A személyes névmás részeshatározói este


nekem: mi
neked: ti
neki: gli, le
önnek: Le
nekünk: ci
nektek: vi
neki: loro, gli
önnek: Loro


Kérdő mondatok


Ki? Kik?: Chi?

Ki vagy?
Chi sei?

Ki ő?
Chi é lui?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése